lørdag 10. oktober 2009

Kall meg gjerne Vero!

Som nyinnflyttet i Os kommune, med sine 17 ooo fargerike innbyggere, biter jeg meg merke i en del rariteter som jeg tenkte jeg kunne dele med dere. En av dem er bygdefolkets kallenavn.

Ta for eksempel "Mitn". Før jeg fikk se kallenavnet i skriftlig form trodde jeg faktisk at osingene mente "Meat'n", og at gutten med det saftige kallenavnet var stor og sterk og til og med kanskje litt feit! Men det var før jeg traff Mitn. Han er en skjønn, blond herre som jeg ikke aner hva egentlig heter.

Og så har vi "Bradn". Lenge trodde jeg at Bradn bare ble kalt Bradn etter etternavnet Brade. Men så fant jeg ut at Brade faktisk er fornavnet hans! Viktig å forandre på et kort fornavn, og da er vell Bradn hakket bedre enn Brade?

"Jokkum", "Riisn", "Hank", "Bredn", "Geirn", "Høybråten"...

De fleste mannfolk i Osbygdo har fått egne endinger. Kvinnfolk derimot får beholde sine pikenavn, men likestillingshjertet mitt har gjort sitt for at jeg skal kunne beholde kallenavnet mitt fra Stavanger også i Os. "Veronican" eller "Fjeldn" klinger liksom ikke så godt i mine ører.. Jeg har klart å presse på et par "Vero" til folk her. Det har blitt godt tatt i mot av mine medbygdinger. For i motsetning til osingene så er siddisene vant med å forkorte lange navn og ikke forlenge eller beholde korte navn til kallenavn.

Veronica - Vero, Katrine - Kathy, Merethe - Medda, Kristine - Kissa, Kristian - Kissa. Det siste kan være litt forvirrende for alle. Jeg foreslår "Kisse" for Kristine og "Kissa" for Kristian.

Hva vil du helst bli kalt?

 

5 kommentarer:

Svigers sa...

Men....Brade er etternavnet, altså.. så vidt jeg vet..

Veronica Simoné sa...

Hæ? Nei jeg tror det er fornavnet... haha! Dette blir nok en føljetong!

Svigers sa...

He he...ja, men jeg er ganske så sikker...spør din kjære!!

Veronica Simoné sa...

...jeg kryper til korset! hvordan kunne jeg ta sånn feil??

Svigers sa...

He he...tar litt tid å komme inn i Os-kodene..