tirsdag 13. oktober 2009

Bravo! Budsjett!

Kristin Halvorsen elsker opera og ballett. Hun er så hengiven for disse kulturelle uttrykk at hun i dag fridde til finkulturen og ga Den Norske Opera & Ballett en tilskuddsøkning på hele 54 millioner. I statsbudsjettet opereres det med store tall.. Veldig ulikt husøkonomens budsjett på excelark her hjemme! 

Tilsammen har regjeringen foreslått en påplussing til kulturformål på 812 millioner kroner i neste års budsjett. Fantastisk! Dette er virkelig noe å våkne til på en fantastisk høstdag i oktober. Jeg lever i håpet om at flere av disse pengene går til kulturstøtte for ungdom. Det er når ungdom får anledning og frie tøyler til å jobbe med kultur at det skjer saker og ting i dette potittlandet. Nå håper jeg de unge der ute ser sitt snitt til å gape over pengesekken til Giske. Det er nemlig lov å spørre om høyere ukelønn nå!

Det er herlig oppløftende å se at regjeringen har en offensiv kultursatsning i neste års budsjett, så får vi kanskje tåle 99kr ekstra i nrk-lisens. Litt kjedelig er det jo å betale mer i lisens for en kanal som nesten utelukkende har ansatte som er i slekt med hverandre, men jeg skal på tross av dette sette av litt mer penger til lisensen neste år...

Jeg regner med at kronprinsparet også betaler sin nrklisens. Om denne utgiften kommer fra egen lomme vites ikke, men i 2010 ser jeg ikke at utgiften blir av større problem for Mette-Marit og co. Jeg skulle gjerne vært prinsesse for et år jeg. Det er jo ingen tvil om at en lønnsøkning på 1 million er veldig stas. At jeg får 4 prosent mer i lønn neste år er jo vell og bra, det virker bare så lite når kronprinsparet får en lønnsøkning på over 15..

Ellers syns jeg det er en flott dag! Jeg tar meg en tur ut i høstsolen.

1 kommentar:

Svigers sa...

Bra med kultur, ja, men alt for lite til skole.........